Julkalkon

För många år sedan var jag au pair i USA, Northbrook Illinois. Min familj var judar och firade inte jul. Mamman i familjen tyckte jättesynd om mig och var orolig att jag skulle missa mitt julfirande men det löste sig. En bekant från hembyn fanns några mil bort. Även hon som au pair. Hennes familj firade jul och bjöd hem mig. Det kändes lite konstigt att fira jul den 25 december med kalkon. Men jag är inte den som är den utan har alltid tagit traditionen dit jag kommit. Kalkonen var en häftig smakupplevelse och det var spännande med alla tillbehör. Jag vill mig minnas att jag åt tills jag höll på att spricka. Det är väl i och för sig ingen konstig känsla när man äter julmat. Om jag kommer ihåg rätt så fick vi en mos på sweet potatoes och en stuffing (fyllning) som inte gick av för hackor.

Nästan varje jul serverar jag kalkon. Ibland på julafton och ibland på juldagen. Det beror på hur det passar. Min familj har absolut inget emot det utan tycker att det är jättegott med fågel som omväxling.

Nu steks kalkonen i  ugnen. Jag är vrålhungrig och det vattnas i munnen när jagg sitter och skriver. Oftast så serverar jag grönkålssoppa till förrätt men det hoppar vi över i år.

S1 har bakat vår favoritjulkaka som serveras till efterrätt. Den ska du få recept på en annan dag.

Stekt kalkon
2,5 - 3 kilo räcker till 6 - 8 personer. Räkna med att det tar 2 - 2,5 timme att steka i 175°C.
  • Förbered fyllningen genom att hacka en stor gul lök och två äpplen grovt. Klipp 150 gram katrinplommon i bitar. Stek löken och tillsätt äpplen och katrinplomman. Slå på 3 dl vatten och koka upp tillsammans med en buljongtärning.Tillsätt 3 dl couscous och 75 gram smör och ställ åt sidan.
  • Tillsätt 100 gram hackade valnötter och 2 - 3 strimlade torkade tomater i fyllningen.
  • Ta ut eventuellt inkråm ur kalkonen. Skölj den väl. Gnid in kalkonen in- och utvändigt med en rågad tsk salt och knappt 1 tsk mald vit- eller svartpeppar.
  • Värm upp ugnen till 175°C. Fyll kalkonen med couscousblandningen. Bind ihop kalkonen runt hals och gump och bind även in ben och vingar men lägg helst inte snöret över bröstet. Pensla fågeln runt om med smält smör.
  • Stek i ugnens nedre del i 2 - 2,5 timme. Pensla med smör och ös med skyn då och då. Täck mot slutet med aluminiumfolie om stekytan ser ut att blir för mörk.
  • Prova om köttet är helt genomstekt genom att sticka i lårvecket - saften som sipprar ut får inte vara rosafärgad. Lägg den färdiga kalkonen på ett skärbräde och täck med folie medan såsen lagas.

Sås

Häll lite vatten i långpannan och rör om med en visp så att stekskyn löses upp. Sila och mät skyyn - öka ut den med vatten tills mängden blir ca 6 dl. Häll upp skyn i en liten kastrull. Lägg i en hopknådad kula av 5 msk vetemjöl och 3 msk smör som under omrörning får smälta. Häll i 3 dl grädde och sjud såsen några minuter. Smaksätt med salt, vitpeppar, 1 tsk italiensk salladskrydda och eventuellt 2 msk sherry eller madeira och några droppar soya.

Skär upp kalkonen med tunn och vass kniv. Servera med såsen, gelé, grönsaker och klyftpotatis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0