Kokbok i bröllopspresent

I går var jag hem till familjen och sov hemma i min egen säng för första gången på en vecka. Det kändes som att jag var på besök. Ett kärt återseende. Maken hade tänkt överraska med makaroner och korv men jag fyndade i lådorna, hittade en kul italiensk pasta och slog till med en vegetarisk sås.

Såsen gjorde jag på fem minuter... eller kanske 15. Den fick ju koka en stund också. Den var i alla fall lätt att göra och jag försökte övertyga mina flickor om att när jag nu är borta så kan de ju lätt som en plätt slänga ihop denna typ av pastasås. "Jo visst" sa de uniont. "Så säger du alltid." S2 fick den brillianta idén att när jag hittar på alla mina snabba lätta recept så ska jag skriva ner dem och göra en varsin handskriven receptbok till mina flickor som de ska få i bröllopspresent. Det var ju inte så dum idé. Här kommer recept nummer 1.

Snabb tomatsås till pasta
1 lök hackas fint
Stek den på svag värme i olja så att löken blir riktigt mjuk.
Tillsätt en burk krossade tomater, gärna ekologiska. Låt tomaterna och löken puttra på ganska svag värme i 10 minuter.
Pressa i 2 vitlöksklyftor.
1 dl oliver av valfri färg hackas och blandas i.
Riv ost, ca 1 dl och blanda i det strax innan servering.
Smaksätt med salt och peppar.

Server pasta till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0