Våffeldag

Att jag missade våffeldagen har jag minsann fått höra. Både en och två gånger. Men när någon gång HAR jag kommit ihåg den? Just i år var det tydligen väldigt viktigt att komma ihåg.

Kom hem från den lilla lanthandeln på eftermiddagen och möttes av en kyl som ekade. Kvar fanns lite köttbuljong från förra veckans storkok och lite grönsaker. Grunden till min favoritsnabbrätt - grönsakssoppa som stärktes upp med lite linser och kryddades på med rosmarin och pressad citronsaft. Mums sa mamman.... inte barnen. Men de åt i allafall. Eftersom jag visste i förväg vad de skulle säga så räknade jag med att få några extra poäng på grund av min lilla överaskning med våfflor. Men som sagt... "Tänk att du G L Ö M D E våffeldagen".

Det här är ett recept som jag gillar. Om barnen fick bestämma så skulle de välja en mjukare variant.



Frasvåfflor
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
6 dl vatten
200 gr smör eller margarin
Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda smöret med övriga ingredienser.

I frysen hittade jag en burk med en riktigt god sylt på skogshallon. Hos oss är det en lyxvara och vi njöt av smaken!



Det ska böjas i tid... Påminn mamman om hennes glömska och du åker själv dit. Nu vet jag att S2 är en klippa på att grädda våfflor och jag lämnar glatt över våffeltillverkningen till henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0