Asiatisk kålrotssallad

I dag hade jag tänkt berätta om min lilla shoppingtur i Warszawa men jag törs inte eftersom maken också läser bloggen. Så tyvärr kompis. Här blir det inga bilder... om jag inte ändrar mig. Men någon bild till ska jag nog ladda upp från gamla stan. Om det blev något att visa upp. Har inte tittat på dem ännu.

Jag köper kålrötter när de är billiga. För att de är nyttiga. De kallas ju Nordens apelsin för att de är så C-vitaminrika och då tänker jag att det måste vi ju äta massor av. Det brukar sluta med att jag bär ut kålrötterna i komposten där de istället får förvandlas till fin ny energirik jord till mina trädgårdsland som inte existerar längre.

Men nu har jag testat ett recept som alla tjejer gillade. S2 blev smått sur när hon insåg att mamman hade tagit det sista. Så den snälla mamman delade naturligtvis med sig till dottern av det lilla som fanns kvar.

Asiatisk kålrotssallad
1 msk sesamfrön
400 g kålrot
1 msk rapsolja
2 krm sesamolja
2 tsk vitvinsvinäger
1,5 msk japansk soja
1 tsk honung, gärna flytande
  • rosta sesamfröna gyllenbruna i en torr panna 1 - 2 minuter
  • skala och skiva kålroten tunt. Strimla skivorna och lägg dem i en skål
  • blanda rapsolja, sesamolja, vinäger, soja och honung. Blanda med kålrotsstrimlorna
  • toppa salladen med sesamfrön.

Kommentarer
Postat av: Maria

Det lät gott, ska försöka komma ihåg att testa! Själv brukar jag steka klyftor i ugnen, med eller utan potatis. Hur gott som helst, särskilt på hösten när dom är milda.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0