Smakrik köttfärslimpa med risoni i tomatsås

Ja då är det snart slut på måndagen. Och snart är det första advent. Och däremellan vet jag inte hur jag ska hinna med allt. Eller, jag vet att jag inte hinner med allt så nu måste jag försöka prioritera (ett av makens favoritord). Ett ord som jag själv inte är så förtjust i. Jag vill inte välja. Jag vill göra allt! och lite till.
I helgen har jag varit med K-ollegan i vår lilla lanthandel och målat. Vem tycker att det är kul att måla? Jag tror att du skojas. Om inte så kan du få testa att måla 150 kvadratmeter affär. Då hinner man ledsna både en och två gånger. Vi blir i allafall jättenöjda med resultatet. Det är ju också rätt kul att ha gjort det själv.
Så är det alltså middagsdags. Huset är tomt liksom kylen. Snart kommer ett gäng hungriga vargar så återigen är det dags att sätta fart på fantasin. Köttfärs tinar snabbt och variationen av köttfärsrätter är rätt stor.


Köttfärslimpa med risoni i tomatsås
3 dl hett vatten
2 msk ströbröd
1 dl havregryn
Blanda och låt svälla. Tillsätt kryddor.
2 tsk salt
1/2 msk timjan
svartpeppar
lite chilipulver
1 dl oliver hackas och blandas i.
2 ägg vispas och blandas i.
1 lök hackas och stek på svag värme tills den blir mjuk.
1 pkt bacon. Strimmla och stek.
500 - 600 gram köttfärs blandas i.
Smörj en form och fyll med färsröran. Grädda i ugnen, 175°C i en timme.
Potatismos hade ju varit gott men här är det slut potatis. Slut spagetti men se lite risoni fanns i en låda.

Risoni i tomatsås
1/2 lök hackas och stek
400 gr krossade tomater slås över
salt
peppar
örtkryddor
lite socker
vitlök
Låt puttra i 10 minuter

Koka risoni. Rör ner det i tomatsåsen.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0