Tjälknöl

Plockade några påsar av det som låg övers i frysen för att ha något till måltider under veckan. Det var en stek. På väg med steken i kylen så fick jag tidernas ide - Tjälknöl! Det var riktigt länge sedan jag gjorde denna anrättning. Strax före läggdags i söndagskväll slängde jag in den djupfrysta köttbiten i ugnen och gick sen vidare för att få mig en god natts sömn. Tyvärr har min kära kökstermometer gått sönder så jag gjorde en vild chansning och tog ut köttet sju timmar senare, i går morse. Vi gillar rött kött så jag var inte speciellt orolig. Snabbt blandade jag ihop lagen och lät köttet svalna i lagen. Nu har vi ju en lagom kylskåpstempteratur utomhus så bunken åkte ut på bron.



1 kg benfritt kött av innanlår
1 liter vatten
1 dl salt
2 msk socker
1 lagerblad
1 tsk krossad svartpeppar
2 msk krossade enbär

  • Lägg köttet otinat på ett galler i en långpanna. Sätt in i kall ugn på nedersta falsen och sätt ugnen på 100°. Långtidsstek i 9–10 timmar, gärna över natten. Stick in en termometer efter ca 2 timmar när köttet tinat. Ta ut köttet när termometern visar 65°.
  • Blanda ingredienserna till lagen i en kastrull och koka upp. Lägg köttet i en bunke. Häll den heta lagen över köttet och täck över. Ställ köttet i sin lag på ett svalt ställe i 4–5 timmar.
  • Ta upp köttet och torka av det. Skiva det tunt.
I går kväll var middagen snabbt fixad. Kokade potatis, grönsaker och en sås på höstkantareller. Vi fick oss en festmåltid på en måndag! Men hade det varit som vi alla önskar så hade det varit en kalasdag. Mammas 75-årsdag. 31 oktober får fortsätta vara en högtidsdag för oss även fast mamma inte finns med oss i rummet.



Det här är det första höstlovet som vi inte åker till Hälsingland. Varje år har vi satt oss på tåget och rullat söderut till släkt och vänner. Vi har stökat med mammas födelsedagskalas som alltid firats med stora bjudningar. Som jag har bakat och lagat mat. Det har varit olika tema. Aftenoon tea (med tillägg kaffe, tårta, kakor). Fisksoppslunch med hembakt bröd, tårta och kakor. Ja vad ska jag säga... Det var bättre förr.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0