Fransk gratinerad löksoppa

Jag fortsätter med menyn från i lördags. Lök är något som jag använder flitigt - till några av barnens stora fasa. Men de har fått gilla läget. Är bitarna lite större så petas de undan och pappan får äta upp. Har införskaffat en hack från ett tyskt stort plastföretag, och faktiskt - den är jättebra. Löken blir så finhackad att den fördelar sig fint med övriga ingredienser och syns inte. Ger bara den efterlängtade smaken.

Första gången jag åt gratinerad löksoppa var nog i USA. Alldeles i början av 1980-talet. Den blev snabbt en favorit, serverad i en stor tallrik med massor av smält ost som ett lock över soppan. Har även provat på det i Paris. Men aldrig gjort det själv. Den största anledningen har nog varit att jag inte haft tallrikar att gratinera i. Oftast har det man äger ett större användningsområde än vad man tror. Som till exempel mina rökfärgade frukostglasskålar från IKEA för  nio kronor styck. Ställde in dem i kall ugn. När ugnen hade uppnått rätt temperatur så fyllde jag skålarna med soppa, brödtärningar och skivad ost. Alla skålar höll och soppan blev vackert gratinerad!



Fransk gratinerad löksoppa - 4 protioner
6 gula lökar
1 msk olja
3 buljongtärningar
1 liter vatten
salt peppar
4 skivor vitt bröd
8 skivor ost
  • Sätt ugnen på 250°C.
  • Skala löken och skär den i tunna skivor.
  • Stek löken på svag värme så den blir mjuk och gyllene.
  • Tillsätt vatten och buljongtärning och låt soppan koka försiktigt i 15 minuter.
  • Skär brödet i bitar och stek det i olja.
  • Fördela bröd i skålarna och slå över soppa.
  • Toppa med skivad ost.
  • Gratinera tills osten smält och fått lite färg.
Passa dig så att du inte bränner dig när skålarna ska plockas ut ur ugnen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0