Gryta a la flygande Jakob

Stack i vanlig ordning ut på en tidig morgonpromenad med hunden runt sjön. Den rosafärgade himlen speglade sig så vackert i sjön. Och i hemmets lugna vrå fanns min kamera. Nu hade jag i beräkningarna att jag skulle stöta på en vacker bild och därför bestämt mig att inte gräma mig. Jag hade ju gjort ett val!

Sen har dagen försvunnit i ett rasande tempo. Kompis K kom, och vi arbetade hårt. Men när ska vårt arbete ge skörd? Den som väntar på något gott... och som vi väntar. Vi hade svårt att komma överens om vilken veckodag det är idag. Till bådas besvikelse kunde vi till slut konstatera att det redan är torsdag!

Och så har vi ju varit på 1-årskalas! Pigan HB var på ett strålande humör och roade sig glatt med alla spännande presenter. De vackra papperen och snörena var minst lika spännande som paketens innehåll.

Nu är jag proppmätt! Först middag och direkt efter tårta och goda kakor som toppades med en kanelbulle. Strax ska jag på yoga. Har en känsla av att magen kommer att vara i vägen.

S2 vill helst äta smarrig mat varje kväll. Vem vill inte det och helst om den blir serverad. Flygande Jakob är en rätt som hon länge tjatat om. Jag hittade en kycklingfilé i frysen och funderade på hur den skulle räcka till hela familjen. Det löste sig rätt bra. Maken är på resa. S3 gick till en kompis och blev bjuden på middag hos kompisen. Så kvar var bara tre knorrande magar och massor av nytänk.



Gryta a la flygande Jakob - 3 portioner
1 kycklingfilé
1 pkt bacon
1 lök, hackas fint
2 dl imat eller grädde
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
chilisås
soya
salt
peppar
  • Stek löken gyllene.
  • Skär upp kycklingen i små bitar och stek med löken.
  • Stek bacon för sig och låt rinna av på hushållspapper.
  • Slå över imat/grädde och låt grytan koka en liten stund.
  • Smaka av med tomatpuré och kryddor.
Jag hade inte chilisås så jag tog lite thai sweet istället. Det blev jättegott. Någon i familjen får klåda i halsen av jordnötter så nu är denna lilla nöt bannlyst. Istället tog vi solroskärnor och det blev minst lika gott och säkert mycket nyttigare.

Servera kokt ris och grönsallad till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0