Palt på sätt och vis

När man pratar om palt så har nog var och en sin bild av vad palt är för rätt.

När jag flyttade till norra Sverige upptäckte jag ganska snabbt att det INTE gick att köpa palt! Nu tycker du säkert att jag är störtknäpp, för om man inte kan GÖRA sin egen palt så finns den faktiskt att köpa, vaccumpackad, på båda butikerna. Men jag tänker ju inte på den palten! Pitepalt, potatispalt, eller rätt och slätt palt fick jag lära mig att tillaga och recept kommer framöver. Det var kompis K som kom som en räddande ängel och lärde mig koka palt på en höft.

Sen finns ju en form av blodpalt här i norr som jag nämnt tidigare men nu lämnar vi den. Det jag menar är en småländsk variant som inte finns att uppbringa i dessa delar av Sverige. Det är ett blodbröd som är torkat. Man lägger det i blöt och kokar en liten stund. Stekt fläsk och vitsås serveras till. Nu förtiden så äter jag det så sällan. När jag far söderut så passar jag på att äta och att bunkra på ett lager. Jag njuter av varje tugga! Husmanskost när den är som bäst.

Astrid Lindgrens böcker har man ju läst både en och annan gång. Flera är tillfällena då det vattnats i munnen där hon beskrivit all mat som tillagades och förvarades i bodan. Nog minns vi Emils tabberas! Och när han hällde paltsmet över sin pappas ansikte. Vilket slöseri på god mat! Palt är ju en småländsk rätt som sträcker sig ända in i Hälsingland.

Nu börjar det bli dags för en tripp söderut så jag får fylla på med lite paltbröd. Jag längtar!



Bilden har jag lånat från ICA där recept finns. Oj oj. Nu blir jag ännu mer sugen. Fick hålla till godo med Ceasarsallad ikväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0