Vårrullar

Visst ja! S2 har ju en till favoriträtt som hon gärna vill äta så ofta som möjligt. Vissa ingredienser kan vara svåra att få tag på när man bor i Norra Norrlands inland men när jag väl har ett paket rispapper så blir det extra festligt. Man kan ju faktiskt förbereda rätt mycket. Man kan till och med göra vårrullarna dagen innan och värma dem i ugnen. Fast... det blir inte lika gott som när de är alldeles nygjorda.

Nu har jag gjort dessa rullar x antal gånger så jag brukar testa lite olika varianter. Fyllningen får du krydda på efter smak. Ska den vara stark eller ha en smak av ingefära eller vitlök? Det får du själv bestämma.

Tidigare har jag köpt frityrolja. Det blir lätt brun i färgen. Sist så köpte jag cocosfett som jag smälte. Det räckte med ett paket till cirka 30 vårrullar. Oljan blev inte alls missfärgad. Jag friterar i min stora wookpanna i gjutjärn. Kom ihåg att ha ett lock nära till hands ifall att det blir för hett och börjar brinna! Fläkten ska du inte knäppa på.

Vårrullar
400 g köttfärs
1 lök
3 morötter
en bit vitkål
1 paket risnudlar
30-40 rispapper
salt
soya
krydda med chili, vitlök eller ingefära

  • Hacka löken fint.
  • Riv morötter och vitkål grovt.
  • Fräs löken i olja.
  • Tillsätt köttfärs och bryn tills den fått färg.
  • Tillsätt grönsaker och krydda.
  • Koka upp vatten. Slå av värmen och lägg i risnudlar. Låt det stå tills nudlarna svalnat. Skölj i durkslag och hacka dem lite. Rör ner i köttfärsröran.
  • Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor.
Rispapperet är oftast fruset. Ta ut det ur förpackningen och lägg mellan två blöta urvridna bomulls/linnehanddukar.
  • Lossa lätt det översta pappret.
  • Lägg lite fyllning (en dryg matsked) och vik ihop till ett paket.
  • Lägg ner rullen i den heta oljan med kanten neråt. Håll fast rullen en liten stund med chop sticks (pinnar) så att den inte rullar upp sig.
  • När rullen fått färg plockar du upp den och låter den rinna av.
Beroende på hur stor kastrull du har så kan du fritera flera rullar samtidigt. Använd ett kärl i gjutjärn för att fritera i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0