Rårakor med laxröra

Nu är det nog dags för ett middagstips igen.

För något år sedan blev jag bjuden på middag av en god vän när jag besökte Stockholm. Hade varit i Frankrike i en vecka och var rätt trött på bröd så jag valde en råraka med skagenröra. Det var vekligen gott och jag täntke att jag skulle bjuda familjen på denna goda anrätting... snart. Men så blev det inte.

Härom dagen led vi i den lilla lanthandeln av idétorka när det var dags för middag. Även nu är jag lite less bröd. Det blir rätt mycket av den varan. Det ska smakas. Det äts i brist på tid och fantasi. Det äts färskt. Det äts lite ofärskt. Det äts rätt ofta. Men som sagt. En blixt slog ner från himlen när jag serverade kunder vår specialmacka med laxröra. Så denna afton avnjöd vi en lättlagad underbar middag.



Rårakor med laxröra
Riv potatisar, 2 - 3 stycken per person. Smält smör i en stekpanna och pressa potatisarna. Stek på svag värme. Lossa under potatiskakan med en stekspade. Ta ett lock som är större än stekpannan och vänd på hela härligheten. Låt sedan kakan glida tillbaka i stekpannan för att få färg och form på den andra sidan. Salta och peppra.

Laxröra
200 g gravad lax
2 kokta ägg
2 dl creme fraiche eller gräddfil
Fint hackad purjolök
2 msk senap av valfritt märke
salt
peppar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0