Så här blev det




En helafton med familjen. Tänkte mig en middag vid 16-tiden men det tar ju alltid längre tid än vad jag tror. När vi ätit desserten var klockan 22.30 och vi var jättetrötta och drog snabbt till sängs. Ett gott betyg, tycker jag, på en lyckad kväll var att S2 dumpade sina vänner och stannade hemma med oss.

Potatismuffins

1 kg potatis, skala, skär i bitar och koka dem mjuka.
Slå bort det mesta av vattnet. Vispa till en slät smet. Tillsätt 0,5 dl vetemjöl och två ägg. Krydda med salt och peppar.
Fyll små ugnssäkra portionsformar till hälften med potatismoset. Lägg i en bit chevre cendre. Spritsa mer potatis i formarna. Strö lite ströbröd över.
Grädda i 225 °C i 20 minuter.

Rätten bör serveras på engång. Det gjorde inte jag och de säckade ihop. Det finns säkert ett kanonrecept på nätet med jag funderade aldrig på att söka utan försökte hitta på ett eget.

Jag mortlade salt med rosmarin (förutom lavendel en av mina favoritkryddor) och gned in köttet med det. Stekte i het panna. Vi vill gärna ha köttet rött. När köttet var klart slog jag i en förpackning iMat (alternativt grädde) i pannan och rörde om. Smaksatte med lite balsamouss (fikonsmak) och cayennepeppar. Rackarns vad gott det blev.



Här saknas det minsann grönsaker. Vi kan ju låtsas att vi gjorde det riktigt franskt så grönsakerna var en egen rätt. Men jag tänker inte berätta vad det var.

I den välsorterade lilla lanthandeln fanns ju även familjens favoritost, tänka sig. Reblechone. En fransk delikatess som alltid slinker med i resväskan när vi varit i Frankrike. Det fick blir osträtten denna middag.

S2 fixade med hjälp av recept från internet till en god pannacotta. Mängden av recept är ofantlig på denna läckra enkla dessert. Men när jag kollar så är de flesta rätt lika. Jag lägger inte ner någon tid på att skriva ner receptet. Här hittar du receptet som vi följde.



De här små söta handvirkade underläggen hittade jag en gång på den lokala RödaKors-butiken i byn. Någon flitig kvinna har någon gång virkat dem med tunnaste virknålen. Jag tror att man ska ha dem mellan kaffekopp och fat. S2 tycker om att lägga dem under vinglasen. Ett kul sätt att få till det lilla extra på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0