Cake pops

Vad är det för en dag? Jo det är S3's födelsedag. Hurra Hurra Hurra!
Min baby! 11 år. Men hur gick det till? Barn är ju den bästa måttstocken på hur snabbt tiden rusar iväg. Typ skenar lite för fort. Jag är ju fortfarande 32:) Näe. Skojade bara.
När man har ett litet bageri så kan man ju göra lite kylskåpsrensning. Och det har jag gjort. Resultatet blev cake pops. En liten kakdelikatess som vi tänk göra heeela vintersäsongen i det lilla bageriet men tiden sprang i från oss.
Här är ett recept som fick ligga som grund.
CAKE POPS

Gör så här

  1. Mixa sockerkaka, gärna med citron- eller chokladsmak, som har svalnat helt. Blanda med färskosten av philadelphiatyp till en fast och smidig deg.
  2. Rulla ca 3 cm stora bollar. Lägg på en tallrik och ställ i frysen ca 30 minuter.
  3. Smält blockchokladen. Doppa ena änden av ett träspett i chokladen och stick ner i varje boll. Låt stelna någon minut så att den fäster.
  4. Doppa sedan hela bollen försiktigt i chokladen, låt rinna av och garnera med strössel. Stick ner pinnen i en bit frigolit eller oasis så att de står stadigt. Låt stelna i kylen.


I vanlig ordning gjorde jag en egen variant. Man behöver inte följa recept till punkt och pricka. Använd fantasin och det du har hemma. Våga ändra och våga testa. Det blir nästan alltid bra utom när man typ tar örtsalt i lavendeldrömmarna. Det var INTE bra. Cake pops är ju för sjutton en modern variant av dammsugare. Du tager det du haver. I mitt fall, sockerkaka, tiffin och solrossnittar. Kör i mixern. Blanda med ett paket Philadephiaost. Rulla lagom stora bollar. Låt de stelna i frysen. Här har man ju ett bra förberedelsemoment! Bollarna kan ju faktiskt göras i god tid innan och plockas fram strax innan servering för att rullas i smält choklad, vit, ljus eller mörk och doppa i strössel.

Och vet du vad? Det blev kalasgott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0