Jag gick mig ut en afton.

De första 10 åren tyckte jag att förfallotiden i Lappland var hemsk. Jag kom så nära en depression som jag kunde. Så fort jag hade möjlighet tog jag ledigt från jobbet och for till Hälsingland. Som jag älskar tiden mellan hägg och syren. Min mamma brukade berätta om en skomakare som alltid tog ledigt under maj månad. På dörren satte han upp en skylt "Stängt mellan hägg och syren". Det grönskar. Det blommar. Fåglarna sjunger så det värker i öronen. Korna släpps ut på bete. Det är varmt.

Men vet du, för varje år som går så gillar jag maj mer och mer norr om polcirkeln. Fåglarna sjunger även här. Häggen blommar, i bästa fall till skolavslutningen. Och syrenen har jag missat men det är nog för att den blommar i slutet av juni och då har jag farit söderut. Det finns ju annat man kan njuta av. Den långsamma snösmältningen. Videkissar. Björkarna som strävar och strävar och tillslut! En grön prick som är mindre än ett musöra. Och värmen? Ja ibland kommer den och ibland inte. Det är ju också lite charmigt. I går gick jag i en kort kjol och linne. Idag vände jag i dörren och hämtade dunväst och mössa. Solen sken i alla fall:)








Kommentarer
Postat av: Maria

Fina reflektioner över livet på polcirkeln. Det går ju faktiskt vidare oavsett väder eller årstid.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0